Národní technické muzeum – Železniční depozitář Chomutov / Chomutov
V Železničním depozitáři Chomutov si můžete prohlédnout téměř 100 kolejových vozidel několika rozchodů a nejrůznějších typů – od parní lokomotivy vyrobené v roce 1870 až po vozidla nových trakcí o celé století novějších. K vidění jsou lokomotivy bývalých ČSD, salonní, osobní i motorové vozy, elektrické a motorové lokomotivy, historické drezíny, ale i vozidla teprve nedávno vyřazená z provozu u Českých drah.
Největším lákadlem jsou parní lokomotivy - například rychlíkový „Albatros“ s rekordní rychlostí 162 km/h, první poválečná lokomotiva 534.0301 nebo tramvajová parní lokomotiva „Gartenau“ vyrobená v Linci roku 1887. Obdiv budí i salonní vůz Ústecko-teplické dráhy z roku 1900, jenž pochází ze smíchovské továrny F. Ringhoffera, nebo salonní vůz vyrobený Kopřivnickou vozovnou v roce 1906 pro barona Adolpha Rothschilda.
Dílny
Kromě unikátního parního bucharu Davis&Primrose z roku 1872 a několika mechanických zařízení je tu především soubor strojního vybavení bývalé hospodářské strojírny.
Dreziny
Ve sbírce jsou jak drezíny na ruční a/nebo nožní pohon (nejstarší z roku 1850), tak motorové drezíny – otevřená drezína firmy Ringhoffer z roku 1908 nebo nejstarší výrobek příbramské strojírny Wohanka z roku 1910. Kromě nich jsou zde také čtyři autodrezíny Tatra – nejstarší z roku 1930 je čtyřmístná s karosérií typu „nástavková limuzína“, nejmladší a také nejluxusnější z roku 1952 je šestimístná – hrála např. v oskarovém filmu „Ostře sledované vlaky“.
Komunikace
Expozice popisuje vývoj komunikačních prostředků, např. telegraf a telefon, které sloužily k dorozumívání při železničním provozu u jednotlivých železničních společností na území dnešní České republiky od roku 1850 po dnešek.
Z historie muzea
Železniční sbírka NTM začala vznikat hned po založení muzea v roce 1908 a víceméně pravidelně se rozrůstala po celou dobu trvání ústavu. První expozice byly v poměrně stísněných prostorách Schwarzenberského paláce, kde nebylo možno vystavit rozměrnější předměty, natož celá vozidla. Za 2. světové války přesídlilo Technické muzeum do karlínské Invalidovny, jejíž prostředí mělo charakter provizoria. Poměry se zlepšily teprve po částečném uvolnění nové muzejní budovy na Letné. V roce 1949 se do „dopravní haly“ nastěhovaly kromě jiných vozidel také první lokomotivy.
Velká část sbírky železničních vozidel vznikla v 70. a 80. letech 20. století, zejména v souvislosti s ukončením parního provozu na drahách ČSD v roce 1980. Na konci roku 2000 vzniklo na základě vládního usnesení vynětím příslušné části sbírek z oddělení historie dopravy samostatné Železniční muzeum NTM.
Hlavním úkolem Železničního muzea NTM je dokumentovat dějiny železnic na českém území, odborně je zpracovávat, uchovávat a především prezentovat co nejširší veřejnosti. Z tohoto důvodu byl Národnímu technickému muzeu svěřen areál bývalého lokomotivního depa na Masarykově nádraží v Praze.
Více informací včetně aktuálních akcí, provozní doby a cen vstupného najdete na webu muzea.