EKONOMIKA / Spotřebitel

Musíte přijmout změnu termínu kulturní akce?
Ilustrační foto. 
Autor / zdroj foto: Pixabay

S blížícím se létem přichází i sezóna koncertů a nejrůznějších festivalů. Tyto události máme většinou spojené s bezstarostnou atmosférou a příjemnými zážitky. Možná právě je o to těžší smířit se s tím, když dojde k přesunu akce na jiný termín, nebo dokonce i k jejímu zrušení. Podobnou situaci zažili i ti, kteří si zakoupili vstupenky na festival Votvírák, jehož konání bylo odloženo až na příští rok. Máte v takovém případě nárok na vrácení peněz za vstupenku?

S náhradním termínem se nemusíte smířit

Organizace větších kulturních akcí rozhodně není jednoduchý úkol. Vedle zajištění interpretů, vhodného místa a splnění byrokratických povinností s sebou pořádání podobných akcí přináší také značné finanční náklady spojené se zajištěním potřebné techniky a dalších služeb od dodavatelů. Celkové výdaje se tak snadno vyšplhají až do desítek milionů korun. Není proto výjimkou, že se pořadatelé ocitnou ve finančních potížích, pro které nemohou akci v daném termínu uspořádat. Relativně často se pak můžeme setkat s tím, že pořadatel akci přesune na jiný termín, do kterého se snaží své finanční potíže vyřešit. Co když vám ale náhradní termín nevyhovuje, nebo nechcete následující měsíce žít v nejistotě, zda se akce nakonec opravdu uskuteční?

Pokud pořadatel jednostranně změní termín kulturní akce, jedná se o podstatnou změnu smlouvy. Spotřebitelé v takovém případě nemusí náhradní termín přijmout, a mohou od smlouvy odstoupit. V praxi to znamená, že mají právo požadovat vrácení plné ceny vstupenky,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jak tedy postupovat?

Pokud se rozhodnete uplatnit své právo a odstoupit od smlouvy, je potřeba obrátit se přímo na pořadatele akce. Tím je podnikatel, se kterým jste smlouvu uzavřeli. Může jím být osoba uvedená jako pořadatel přímo na vstupence, v potvrzovacím e-mailu nebo ve smluvních podmínkách, se kterými se můžete seznámit na stránkách akce. Pokud jste vstupenky zakoupili přes zprostředkovatele, například prostřednictvím ticketingové platformy, nemění to nic na tom, že své nároky musíte uplatnit vůči samotnému pořadateli. „Zprostředkovatel totiž nevystupuje jako smluvní strana, ale pouze zajišťuje technický prodej vstupenek,“ doplňuje Hekšová.

Ticho po pěšině

Pokud jste se obrátili na pořadatele s žádostí o vrácení vstupného, ale peníze jste stále neobdrželi a ani jste nedostali žádnou odpověď, doporučujeme zaslat odstoupení od smlouvy spolu s výzvou k vrácení částky písemně na jeho adresu, a to ideálně doporučeně. „Nevrátí-li pořadatel peníze za vstupenky v přiměření lhůtě po odstoupení od smlouvy, drží je neoprávněně, a spotřebitel má právo požadovat nejen vrácení částky, ale také úroky z prodlení,“ radí dále Hekšová.

Pokud se pořadatel dostane do tak závažné finanční situace, že vůči němu soud zahájí insolvenční řízení, je nutné uplatnit svůj nárok přihláškou přímo v rámci tohoto řízení. V takovém případě už není možné pohledávku běžně vymáhat, a to ani soudně. Jestliže byl zatím pouze podán insolvenční návrh a soud řízení nezahájil, zůstává možnost obrátit se na pořadatele napřímo a požadovat vrácení vstupného obvyklým způsobem, případně se vstupného domáhat i soudní cestou. Pro mimosoudní řešení sporu se pak můžete obrátit i na Českou obchodní inspekci.

Autor / zdroj: Lucie Korbeliusová

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.